Projekt OT-601 #6: “KINCƧ”

Jöjjön egy kis elektrokémia, egy “csavaros” történet.


Ha már egyszer az a cél, hogy valamit olyan állapotba hozzunk, mintha most gurult volna ki a gyárkapun, akkor a kötőelemek sem maradhatnak ki a felújítási folyamatból.

A Trabantok csavarjai (a csavarok nagy része, a hatlapfejűek mindenképp, de kivétel pl. a műszerfal mögötti patentek csavarhúzóval oldható csavarjai és hasonlók) gyárilag kadmiumbevonattal voltak ellátva. Ez egy halvány sárgás bevonat, de mivel a kadmium mérgező nehézfém, ezért ma már nemigen alkalmazzák.
Az egyetlen megoldás a helyettesítés, az ún. sárga horganyzás képében. És bár a szín nem tökéletes (egy kicsit melegebb sárga, mint az eredeti, és élénkebb is), vagy ez van, vagy a rozsdás csavarok. Utóbbi pedig szóba sem jöhet.

Első lépésben keresnem kellett egy helyet, ahol megoldható a bevonat elkészítése. Jó néhány galvanizálással/horganyzással, de akik magánember kis mennyiségű (értsd: nem cégtől, nem 2 kamionnyi) cuccát is bevállalják, már jóval kevesebben vannak. Legközelebb 70 km-re sikerült találnom ilyen céget, akiik végül elvállalták a csavarjaimat. Az említett cég Diósd és Budapest között található, Budapest határához közel, az egykori Mechanikai Művek területén.
Vállalnak magán megrendeléseket is, akár kis mennyiségben. Egyetlen feltételük volt csak: bevonatolás előtt nekem kellett megtisztítani a csavarokat a zsíros szennyeződésektől. A rozsda nem akkora probléma nekik, de a zsírral nem tudnak mit kezdeni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Következhetett egy kis csavar tisztogatás. A Trabi szétszedése után azért jó pár csavar lett végül, ami igényelte a friss bevonatolást. Ezek a futómű kb. összes csavarja, és jó néhány csavar a motortérből (pl. önindító rögzítő), valamint néhány alkatrész is (fékolajtartály állvány, generátor feszítő sín, stb.). Ezeket mind először egyesével, satuban tisztára drótkeféztük, majd egy néhány órás rozsdamarós fürdő következett. Az eredmény egy kupac teljesen fémtiszta cucc lett, lemérve ~6.5 kg.

Írtam még egy leltárt, hogy lássuk, mit viszünk el a galvanizálóhoz, és hogy tudjuk a későbbiekben, hogy mi hova való. Ezután következett az elszállítás, majd 2 munkanap után már mehettünk is a kész cuccokért.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Az eredmény magáért beszél, már most is nagyon jól néznek ki, hát még majd beépítve.. :) A legjobb az egészben, hogy ez volt az egyik legolcsóbb feljavítási munka (3500 Ft volt a bevonatolás), és mégis az egyik leglátványosabb.

A bejegyzés kategóriája: Egyéb, Veterán
Kiemelt szavak: , , , , , , , , .
Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?