Trabant 1.1 – 1990

2007 februárjában elérkezett az idő. Lett +2 ütem az eddig meglévő 2 mellé. A szerencsés nyertest egy zirci használtautó-kereskedés udvarán találtam, több megelőző próbálkozás után. Végül “ő” egészséges(ebb)nek tűnt, mint eddig megnézett társai, úgyhogy feladtam a keresést, nála ragadtam le. Aki eddig nem jött volna rá, egy aránylag összeszedett, fehér 1.1 kombiról van szó. :-)

Utólagos nyomozásaimmal kiderítettem, hogy előzőleg egy 79 éves veszprémi hivatalnoknál szolgált.
Elég megkíméltnek tűnt, bár sok helyen magán viselte a tulaj (és az általa választott szerelő) leleményességének bizonyítékait. Ilyen volt például az elég undorító módon hegesztett kiemelővilla (egy csatahajón nincs ilyen varrat…), vagy a sok-sok szürke szőnyegféleségnek tűnő textil, ami a duró és a belső kárpitok között volt, a hungarocellekre feldobálva, törött és később ocsmányul javított hátsó lámpák és lökhárítók, Lada ajtókitámasztó teleszkópok a csomagtérajtónál (úgyhogy csak vízszintes állásig nyílik), és a motortérben is akadt egy-két dolog.

Magán viselte a 4T-k sok típusbetegségét, többek között a már javított küszöb (ami nyilván kirohadt), a már említett kiemelővilla törés, a motorhoz képest abnormálisan magas fogyasztás, vagy a lötyögő, nehezen kapcsolható fokozatok. Ezeket aztán az idő folyamán nagyrészt sikerült orvosolni.

Óra szerint 42 000 km van benne. Ebben egy későbbi óracsere után kezdtem kételkedni, miután a kivett eredeti óra magán viselte a szétbarmolás nyomait… Körben az üveget tartó keret pereme lefeszegetve, belül a szerkezet széttörve, láthatóan utólagosan megragasztva. Úgyhogy sokkal valószínűbbnek tartom a 142 000 km-t…

Feljebb már írtam, gond volt a fogyasztással is. Átlag 70-es tembónál is simán benyelte a maga kis 9 literjét.:-O Sőt, előfordult az is, hogy néha torpant, durrogott. Sok-sok karbitisztítás után kiderült, hogy a magas fogyasztást az akksi melletti relé halála és az automata szívató elállítása okozta. Miután mindent helyreraktunk, a fogyi lement 7,5 literre. Később aztán még volt néhány karbi szétszedés, egyik alkalommal feltűnt, hogy az alapjárati mágnesszelep nem húz be. Szerencsére csak egy alapos rázogatás kellett neki, aztán az is jó lett. Így a fogyasztási gondot letudhattam, bár néha még így is elő-előjött a durrogós probléma, mai napig nem tudom, mi okozta.

Egyik legkönnyebben orvosolható probléma a furán kapcsolható fokozatoknál volt. Itt csak a váltóbot tövénél lévő gömbcsuklót kellett újra a keretéhez rögzíteni, mert lelazultak a csavarok. Ezután már sokal pontosabbak lettek a váltások.

Közben persze az autó épült-szépült, kezdtem nekem tetsző állapotba hozni külsőleg is. Kapott szép régi 2T hátsó lököst, lámpákat.

Persze először még nem találtam olyan boltot, ahol tudnának az autó színével azonos festéket keverni, úgyhogy kezdetben kicsit elütött egy-két dolog, ez látszik is a képeken.

Ekkor a kocsi eleje még teljesen gyári volt, úgyhogy később azt is kezelésbe vettük, ezzel egy időben a hátsó 2T cuccokat is leszereltük és a már azonos színű fehérrel lefújtuk. Így a Trabi elöl is nagyot változott, egyedül a motorháztető maradt az eredeti (egyelőre…).

Ekkortájt történt, hogy nagymamám totálkárosra törte a Suzukiját, abból sikerült egy riasztót és egy normális autórádiót kimenteni a Trabi javára.

Aztán volt valami a levegőben, és úgy éreztem, haladni kell a korral, beruháztam egy VW Golf II 1.3 injektorra, becses nevén DIGIJET-re. Hengerenkénti injektor, megbízhatóbb működés, kisebb fogyasztás, kevesebbet kell rá költeni… gondoltam. Akkor.
Meghoztuk a cuccost, és egy hét alatt be is lapátoltuk a helyére. Az injektor mellé vettem központi zár rendszert is, úgyhogy az is bekerült.

Először azt hittem, nem lesz gond. De aztán jöttek a gondok… nem is kevés. Első kör: a postán kapott lambdaszondáról le voltak vágva a vezetékek. Megpróbáltuk visszaforrasztani, de halva született ötlet volt. Szonda kuka, bolt, új szonda, 14 pénz mínusz. Második körben eldurrant a kiegyenlítőtartály alsó vízcsöve. Szerencsére éppen próba alatt történt, úgyhogy nem lett belőle baj. Aztán télen megint belebújt valami a szerkezetbe. Ugyanúgy durrogott, mint porlasztós korában. Biztos kedve szottyant nosztalgiázni… Bolt, szonda vissza (garanciális), új szonda, szerencsére 0 plusz befektetéssel. :P Harmadik kör: no alapjárat. Hőfokgomba mondta, hogy akkor ő most elmegy tönkre. Bolt, hőgomba, -4000 kredit. Ráadás: Mire rájöttem a problémák okozójára, addigra már új rotort, elosztófedelet és gyertyakábeleket is beszereztem új gyertyákkal. Azokra is elment legalább egy fél Deák-igazolvány…
Aztán volt egy dolog, ami a saját hülyeségünk miatt történt. Valamit félrekötöttünk, úgyhogy 2 nap alatt mindig nullára merült az akksi. Először azt hittem, a riasztó vagy a központi zár szívja. De nem. Gondoltam, öreg már az akksi. Új akksi, természetesen nem ingyen… És mindez egy félrekötött vezeték miatt…

Voltak gondjaim a központi zárral is. Télen nem akart működni, összevissza nyitogatta az ajtókat, többször kizárt úgy, hogy a kulcs bent volt, egyszer egy kilincs árán tudtam csak bejutni. :-( Úgyhogy sajna az is kikerült a gépből, de arról nem tettem le, majd szerzek valami jobbat, és újabbat, ez már elég leharcolt volt akkor is mikor megvettem.

A történet azonban itt még nem ért véget…

2008 – Leistungssteigerung, avagy a tuningolás nyara

Amint eljött 2008 nyara, a Trabicsek leutazott Tibke kollégához egy kis “okosításra”.

A lista a következő volt:
– motorba még néhány paci beleoktojálása ;)
– VW Polo GT 5 sebességes váltó Golf II vágott féltengelyekkel
– motortér kifújása, mivel már elég kaki volt az állapota
– 50-es kipuffrendszer 4-2-1 leömlővel indítva
– QH kuplung.

A módosítások miatt a Trabi kb másfél hónapot töltött Tibkénél. Nem a beszerelési idő volt ennyi, hanem közbejött egy kis probléma. Mivel Tibke igyekezett kifelé Zwickauba, ezért még ezen tali előtt be lett fejezve a kocsi. Aztán amikor mentünk érte, akkor derült ki, hogy nem lehet váltani. Csak később derült ki, hogy az ok az új kiemelőcsapágy halála volt. Viszont mivel nem volt több idő Zwickau előtt, így a Trabi a következő 2 hetet Tibkééknél töltötte, viszont nem történt rajta semmi javítás. Ez csak a Zwickau/Dornburg utáni héten következett be.
Ekkor azonban már ténylegesen hazajött a Trabi.:) A váltót ugyan még szokni kellett a bot rövidebb és direktebb mozgása miatt, meg a gázpedál használatát is újra kellett tanulni, nem volt komolyabb probléma. A “szoktatás” már a hazaúton megtörtént.:D

A Trabi azóta is az akkori elhozatali állapotában leledzik és jó egészségnek örvend. A motor és váltócserére visszavezethető meghibásodások száma összesen: 0. Néha van 1-2 apróság, de azok mind az öregedés miatt bekövetkező szerelések, úgy mint tömítések és folyadékok cseréje.

Tehát a megbízhatósággal nincs gond, szinte fura, hogy nem kell hetente belebújni a motorba, majdhogynem már autó feelingje van! :D

 

Update 2010

Sikerült szerezni a géphez egy pár Hella szúrófényt, és egy pár síküveges tuning Golf II fényszórót. Az éjszakai látásviszonyok 3000%-kal javultak. :D

 

Update 2012

Sikerült beszerezni a járgányhoz egy pár régi, gömbölyű lökhárítót, amik felújítás után rohadt jól állnak neki.:)

A vizsgára felkészítés eredményeként bekerült az autó alá egy komplett új fékrendszer, új betétekkel, tárcsákkal, csövekkel és tömítésekkel, továbbá 4 új téligumi. A Golf II fényszórókat foncsoroztattam, mert már eléggé odavoltak (mivel beszerzéskor sem voltak már tökéletesek).

Trabant 1.1 – 1990 bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. hedikelaszlo szerint:

    Üdv , ez nagyon tuti ez a trabant téma !de jó volna ha valaki megmondaná hogy milyen 5 ös váltó illik bele , és mit és hogyan kell átalakitani ?jobb fékek is kellenének , ugy tudom a golf 2 , jó hozzá ! de ahoz is kekk valamit csinálni , meg kell valami kiegészitő ! de mi??? És hogyan ? megoldható?

    • jocking szerint:

      Hali!
      A régi 80-as évekbeli VW váltók mennek bele a trabiba, olyan VW-kből, amikben előredőlő motor van (szelepfedél a kocsi eleje felé “billen”, porlasztó hátul, kipuffcsonk elöl). Nekem Polo GT váltó van bent. Nem egyszerű betenni, mert bár a motor furatai stimmelnek, kell hozzá a váltó saját kulisszája, hozzá való önindító, meg a féltengelyek is, amiket rövidebbre kell vágatni. Emellett a váltótartó bakokat is át kell hegeszteni, mert más helyen vannak és máshogy állnak.
      A fékekről annyi a véleményem, hogy jó a gyári is, ha rendesen meg van csinálva. Nekem most minden új a fékben, és fog is, mint az állat. A VW fékeit macerás feltenni, mert variálni kell a csonkállványt, ráadásul megváltozik az osztókör is, ami magával vonja azt, hogy új felnik is kellenek hozzá.

      Hasznos olvasmányok:
      http://trabantklub.hu/twk/modules.php?name=topics&file=olvas&cikk=43b2614f0f8f2

      http://trabantklub.hu/twk/modules.php?name=topics&file=olvas&cikk=433944e93a530

Vélemény, hozzászólás?