Projekt OT-601 #19: Finomhangolás

Lényegében minden majdnem kész, itt az ideje gyomlálni az összerakás utáni apróbb gyermekbetegségeket.

Most jött el az idő arra, hogy az összerakás utáni apróságok állítgatásával/javításával foglalkozzunk. Próbautak már történtek, azok is értékes infókat nyújtottak arról, hogy mivel kell még foglalkozni.

Csavarok
Az összerakás során az első futóművet mondhatni készre szereltük, minden csavart meghúztunk. Mint utóbb kiderült, ez problémás lehet, mert a terheletlen állapotban meghúzott csavarok feszültséget okoznak a szilentekben, amik ettől fokozott igénybevétel alá kerülnek, hamarabb tönkre mennek. Emellett jó, ha a dolgok terhelt állapotban tudnak még “igazodni”, hogy mindenhol elkerüljük a feszültségpontokat, ne csak a szilentekben.
Ezek érdekében az első bölcsőn lévő összes csavart akkurátusan lelazítottam, menet-rögzítőztem, majd meghúztam. Ide értendő a bölcsőt rögzítő 6 csavar, a csapszeg perselyek csavarjai, a lengőkarok csavarjai, a rugó csavarjai. Így remélhetőleg minden oda került, ahol lenni szeretne.

Kerék összetartás
Összerakás során az összetartást az eredeti nyomtávrudak alapján állítottuk be. Rámérve az derült ki, hogy ez kb. 3 centis összetartást jelentett, ez magyarázat a szétkopott régi kerekekre (normális esetben az összetartás 0-7 mm közötti, de jobb a 0-hoz közelíteni minél jobban). Ezt a részletet egyszer már próbáltam állítgatni, akkor a 3 centis összetartásból sikerült 4 centis széttartást csinálni. Ezért nem érdemes megemelt állapotban állítgatni az ilyesmit… :D
A harmadik próba már sikeresebb volt, aknából 5 mm-es összetartást sikerült összehozni, ez már elegendő lesz addig, amíg eljutok egy futóműveshez.

Tetődíszléc tömítés
A tetődíszléc korában már elkészült, fel is lett próbálva a helyére, de még nem lett vízállóvá téve, de most pótoltam a hiányosságot. A léceket leszereltem, maszkoltam, a hátoldalukra Mester karosszéria tömítőt nyomtam és visszaszereltem őket. A tetőt is maszkoltam, hogy csak a szükséges helyekre menjen a tömítőből. Több órás finomítgatás után ezt a részletet is késznek ítéltem. Ez az autónak egy olyan pontja, aminél érvényesül a “szebb nélküle, mint vele” elv, de sajnos ez a tetőn körbefutó szürke cucc szükséges ahhoz, hogy a léc alatt ne rohadjon szét az autó.

Hátsó futómű
A tesztkörök során feltűnt, hogy nagyobb futómű mozgásnál (éles kanyar, fekvőrendőr) hátul koppan valami. Erősen nyomogatva az autó hátulját szintén előállítható volt a hang. Ezt a hibát aránylag gyorsan sikerült felderíteni – a lengéscsillapítókat kiszerelve elkussolt a hátsó futómű. Az utángyártott lengéscsillapítókat az eredetiekkel összehasonlítva egyértelműen látszott, hogy az eredeti majdnem 3 centivel hosszabb teljesen kihúzott állapotban. Vagyis a kopogást az okozza, hogy a lengéscsillapító teljesen kinyúlik és a dugattyúja koppan belülről a fedélen.
Ennek az orvoslására még majd találnom kell jó állapotú eredeti, vagy felújított eredeti lengéscsillapítókat, amiknek a hossza megfelelő.
Nyomozás után a hátsó sárfogó gumilapokat is felszereltem, ha már le volt véve a hátsó kerék.

Motor
Ahogy mindenhol máshol, itt is jöttek elő gondok, sajnos volt köztük bonyolultabb is.
A hengerfejtömítés szivárgása a múltkori csere után továbbra sem múlt el, ezért beszereztem egy 1 mm vastag, “hengerfejtömítés anyagból” készített, tűzkarikás hengerfejtömítés készletet. Előírt nyomatékkal meghúzás, melegítés, majd ismét meghúzás után továbbra sem szivárog, sikerült úrrá lenni a problémán.
A másik, sokkal komolyabb gond az volt, hogy egyre jobban kezdett csúszni a kuplung. Az első tesztkörök alkalmával feltűnt, hogy hármasba váltáskor a váltó nem “rántja vissza” a fordulatszámot, ilyenkor gázt adva a motor felpörgött, de az autó nem húzott. Később a többi fokozatban is előjött a hiba. Végül teszteltük behúzott kézifékkel emelt fordulaton a kuplung ráengedést, a motor nem fulladt le és a kerekek sem mozdultak meg. Lehetett kiszerelni a motort. :/
Először arra gondoltam, hogy a korábbi szivárgás cseszte össze a tárcsát, azért csúszik. Szétszerelés után látszott, hogy a szivárgás magától elmúlt (valószínűleg még be kellett kopni a labirintgyűrűknek) és nem érintette a kuplungot, más volt a probléma. Maga a szerkezet lett gyanús végül, két kézzel megfogva két ujjal kinyomható volt a rugók ellenében, ez nagyon gyengének tűnt. Először megpróbálkoztam egy bolti kisipari szerkezettel, ami pontosan ugyanilyen gyenge volt a nyomkodási teszten, nem is lett jó vele a kuplung, továbbra is csúszott. Motor újra ki. A szerkezetet szerencsére visszavették a boltban, ahol az eladó mondta is, hogy ebből a gyártmányból korábban már hármat is visszahoztak, mert nem lett vele jó a kuplung. Hát kösz, ha mondta volna, hogy csak szart lehet kapni, megspórolok egy motorkiszedést…
Elmentem a közeli bontóba, ahol két szerkezet volt épp eladó. Az egyet már szabályozni kellett volna, nagyon rossz volt a felület, viszont az érezhető volt, hogy mindkettő sokkal erősebb, mint ami nekem van otthon. Végül a jobb állapotút hoztam el, amit tesztelve két ujjal meg sem bírtam mozdítani, egész felsőtesttel kellett nyomni, hogy kiemeljen.
Tisztítás után ez a szerkezet került be egy 95%-os (már bizonyított) kuplungtárcsával. Beszerelés után a teszt jól ment, végre lehetett indulásnál “kapartatni” a kerekeket. :)

A motor kiszedésnél két korábbi problémát is kiküszöböltünk. Kicseréltük a kipufogó tőcsavarjait, mert már eléggé gatyának tűntek, valamint meghüvelyeztük a gyújtásház rögzítőcsavarjainak a furatait is, mert már nagyon rossz állapotban voltak a menetek, így a házat már csak max. az elfordulás ellen biztosították a csavarok.

Amint elkészülünk a maradékokkal, mehet a gép műszakira, remélhetőleg még idén. :) Aztán bejáratás és további tesztek után jöhet az OT vizsga.

A bejegyzés kategóriája: Veterán
Kiemelt szavak: , , , , , , , , , , , , , .
Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?