Projekt OT-601 #5.5 – Idén korábban jött a Jézuska

Egy bármilyen régi autó felújításakor az ember igyekszik minél több eredeti alkatrészt megtartani, azonban sokszor az a helyzet, hogy valamit nem szabad/érdemes visszaszerelni. Ilyenkor jön képbe az új/felújított alkatrészek beszerzésének kérdése.

Beszerzésre manapság három mód jöhet szóba:
1) Hetekig/hónapokig vadászni az újszerű gyári cuccokat, amik néha felbukkannak itt-ott.
2) Bontóban turkálni hasonlóan hosszú ideig, reménykedve, hogy sikerül jó állapotú, vagy legalább menthető alkatrészt találni.
3) Ha van az adott alkatrészből utángyártott, az is egy beszerzési forrás lehet.

Az első két pont a szerencsére épül, így előfordulhat, hogy valaki évekig hajt egy-egy cuccot. De persze türelem tornaterem. Idő és szerencse ellenére sok alkatrésznél csak ezek a beszerzési módok jöhetnek szóba, mert egyszerűen nem lehet őket megtalálni a boltokban semmilyen formában.
A harmadik pont is problémás, tudhatja ezt mindenki, aki találkozott már a magyar kisipar remekeivel. Az itteni utángyártott alkatrészek minősége katasztrofális, sokszor olyan területeken is, ahol nem szabadna trehánynak lenni (fék, kormányzás…), a cuccok 95%-a pontatlan méretű, elnagyolt, tré anyagból tákolt, balesetveszélyes. A magyar utángyári alkatrész maximum arra jó, hogy az ember műszaki előtt berakja, talán átmegy vele az autó, majd utána az említett alkatrész néhány hét alatt dezintegrálódik.

A fentiek figyelembe vételével szóba jöhet még egy pont, a
4) Külföldön gyártott, utángyártott, esetleg gyári alkatrész.

Én végül egyes alkatrészeknél ez utóbbi pontot választottam, azon belül is a trabantwelt.de németországi Trabant alkatrész kereskedő oldalra esett a választás.
Leginkább a gumi alkatrészeknél, amikből a magyar ismerten tré minőségű, vagy amiket egyáltalán nem is lehet itt kapni. Ezek egy részét itthon is be tudtam volna szerezni, de a tapasztalatom az, hogy 2-3 hónap után lerohadnának az autóról. Ezért pl. csapszeg porvédő gyűrűből is olyat szereztem be, aminél külön ki volt emelve, hogy “Made in Germany” (még az említett oldalon is résen kell lenni, mert néhány termékük esetén Magyarországról is vannak “beszállítóik”. A “Made in EU” cuccokkal csak óvatosan.).

Az oldalt átböngészve végül összejött egy kisebb lista olyan – leginkább gumi – alkatrészekből, amik normális, német gyártmányok, és/vagy itthon nem is lehet őket kapni:

  • Vezeték átvezető gumik a tűzfalon (kicsik, nagyok)
  • Nagy ovális szigetelőgumi, ahol bejön a kormányoszlop az utastérbe
  • Porvédők az első futóműben
  • Tömítések a lámpatestek alá
  • Felső csapszeg persely pár (eredeti, gyári új DDR)
  • Pedálgumik (eredeti, gyári új DDR)
  • Váltókar porvédő gumi
  • Generátor porvédő sapka
  • Csavarok a sárvédők és díszlécek visszaszereléséhez (gyári méret és forma, rozsdamentes acélból)

A csomag a megrendelést követően németes precizitással 3 nap alatt rendben megérkezett. A végösszeg szállítási díj nélkül 30 ezer Ft környékére jött ki, ami olcsónak semmiképp nem nevezhető, de ezekből legalább nem kell majd kéthavonta újat vennem.

Kategória: Egyéb | A közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?