Projekt OT-601 #17: Beltér I.

Lassan célba érünk, a felújítási lista következő eleme a beltér.

A Trabi utastere érdekes helyzet felújítás szempontjából. Talán az egyik legproblémásabb is, mert itt volt a legnagyobb a kavarodás.
Ezt a kavarodást úgy sikerült összehozni, hogy a Trabi évekig úgy volt használatban, hogy a felújítás fel sem merült. Így pl. amikor sikerült találnom szép állapotú szürke belsőt, akkor az ment bele. Amikor lett automata öv, az is belement. És így tovább.
Végül elég jól elkeveredtek a dolgok, de szerencsére hosszabb-rövidebb idő alatt minden előkerült.

A felújítás elején említettem (és a képeken is látszott), hogy a Trabi belseje jórészt szét lett döntve a több éves állás alatt, mert a jó állapotú szürke belső tovább vándorolt a 4T-be. Így kiszerelni csak az ülést és a szőnyeget kellett (a műszerfal is szét lett döntve “óraigények” miatt).
Az előkerült barna kárpitok és az ülések a felújítás kezdetén elkerültek egy száraz tárolóba, hogy addig se romoljon az állapotuk, amíg rájuk nem kerül a sor.

Ilyen volt…

Ülések

Állapotfelméréssel kezdtem. A vezetőülés hátában szétment a karton hátlap és a lemez szalag is, amire rögzítve volt. Szükségmegoldásként anno belekerült egy grillrács, ami azért mutatja, hogy a javítás során nem az eredetiség és a szakszerűség volt a legfontosabb abban az időben (ld. fentebb, akkoriban a felújítás fel sem merült).
Valószínűleg lehetett volna javítani, de én inkább beszereztem egy jó állapotú ülést, kárpit nélkül.
A következő dolog, ami látszott, a rozsda a hátsó ülés háttámlájának fém részein. Ezt is javítani kell, mert a csomagtérből látszik.
Az is kiderült, hogy ezt a kárpitot is sújtja az a Trabant betegség, ami a kárpitok 95%-át. Az üléshuzat szövet része (technikailag amihez hozzáérünk miután beültünk) nem egyszerűen csak egy darab rongy, hanem egy “szendvics”, szövet – cérna háló – vékony szivacs összeragasztásából áll. Így oldották meg azt, hogy a kárpit “hurkás” lehessen, ne csak egy sík szövet az ülésen. A probléma abból áll, hogy ez a vékony szivacs idővel teljesen elporlad, így eltúnik a hurkásság a kárpitból és meg is lazul az ülésen – hisz fél centinyi anyag eltűnik alóla. Trabiknál nem jellemző, hogy az ülés szivacsa tönkre menjen, általában mindig ez a kárpit szivacs megy szét, amit az is jelez, hogy az ülések alatt kupacokban kezd gyűlni valami undorító, ragacsos, naranccssárga dara. A kárpit feszességéből egyértelmű volt, hogy nálam ez már megtörtént, amit az alánézés is igazolt.

Az ülések kárpitja különben jó állapotban van, az utasoldalt kivéve, az ki van szakadva középmagasságban a külső oldalon. Ez is jellemző hiba, beüléskor ez a rész kopik a legjobban. Hogy miért az utasoldal van jobban elhasználódva az számomra rejtély.

A fentiek alapján a következő megoldást gondoltam ki. Miután a kárpit műbőr részei jó állapotban vannak, így csak a szövet részt cseréltetem ki bennük, pótoltatom a vékony szivacsot, így visszajöhet a hurkásság is. A teljes csere ellen szól az, hogy ebben az évjáratban a támlák felső részén van egy műbőr betét, amibe rácsos minta van préselve. A műbőr cseréjénél ezt a préselt mintát nem tudnák reprodukálni (esetleg varrással), így az eredeti megtartása mellett döntöttem.

Az ülések jelenleg már a kárpitosnál vannak, az általam vásárolt 3.5 méter mustárszínű “Trabant mintás” anyag társaságában.

Normális állapotú üléskárpit, de látszik, hogy meglazult

Szőnyeg

A szőnyegnél hasonlóan jártam el, állapotfelméréssel kezdtem.
Ami elsőre egyértelmű volt, hogy az első lábtér és a csomagtér szőnyege undorító állapotban van, kopott és mocskos, de menthetőnek tűntek.
A vezető előtti gumi taposólemez is eléggé gyászos volt, a szegecsei szétrohadtak, ezt a részletet végül cseréltem.
A hátsó ülés alatti szőnyeg szerencsére jó állapotban maradt meg.
A szőnyegek alatti filc hasonló állapotokat mutatott, ez is mocskos volt, de ebbe ráadásul még nagy darabokban beépült pár darab padló is, a rohadás miatt. Mindemellett még szakadt is volt, főleg a hátsók, a legelső pedig nem volt meg. Próbálkoztam a tisztítással, de esélytelennek tűnt a sok apró rozsdaszemcsével és festékmaradékkal. Itt végül a csere mellett döntöttem.

Állapotfelmérés után tisztítás következett. Porszívó – szőnyegtisztító hab – gyökérkefe – porszívó kombót ismételtem a szőnyegek mindkét oldalán többször is, száradási időket közbeiktatva. Több napig tartott, 5-6 alkalommal mentem át minden szőnyegen, de végül olyan állapotba kerültek, amit már beépíthetőnek ítéltem meg. Szerencsére találtam megfelelő méretű bőrszegecset és egy gumilapos boltban megfelelő mintájú gumit is, így a vezető előtti taposót is gyárias kinézetűre tudtam összehozni.

A szőnyegek alatti filcre végül egy szigetelőanyagokat és festékeket áruló cégnél találtam megoldást. Ma is árulják ezt az anyagot, hangszigetelő filc lap néven, több méretben. Végül 4 lapot szereztem be, amiből kivágtam a három szigetelést a szőnyegek alá. Berakás után bement a frissen tisztított szőnyeg is, így a Trabi padlója már gyárias állapotokat mutat, és bent is újautó-szerű szag kezd lenni. :)

A kicserélt taposógumi

Oldalkárpitok

Ezeknél nem volt szükség másra csak egy alapos tisztításra és egy általános karbantartásra. Néhány “bolhát” pótolni kellett, néhol elengedte az anyag a furnért, máshol meg a bolha kitört egy darabot a furnérból. Ezeket a problémákat a Palmatex és a kétkomponensű ragasztó megfelelően orvosolta.
Az ajtókra így felmentek a felújított borítások, a behúzók, ablaktekerők, fogantyúk, egy újabb részlet ami elkészült. :)
A hátsó kárpitokat még nem raktam a helyükre, mert azokon még cserélni kell a szövetrészt. Ha az ülések kész vannak, a maradék szövettel beborítom a könyöklőket és mehetnek azok is a helyükre.

Övek

Az autó eredetileg még statikus övekkel készült, amit én az évek alatt automatára cseréltem. Szerencsére a statikus még megvolt, de egy tisztítás azért ráfért, ezt langyos mosószeres vízzel és egy puha kefével oldottam meg.
A padlóra való ellendarabot szintén szétszedtem, tisztítottam, javítottam az eltört pöcköt (amit megnyom a csat két villája, hajlamos eltörni, szerencsére sikerült megragasztani) és megkentem. Beszerelés után jól mutat, bár az öv fémrészein itt-ott van pár pötty rozsda. Ha találok jobb állapotú övet, ezeket valószínűleg cserélem.

Itt tartunk jelenleg. Ha megjönnek az ülések, azokról is posztolok majd. Ha bekerülnek, akkor lényegében már csak pár (1-2 nap alatt) kiküszöbölendő apróság lesz hátra, és a Trabi technikailag kész. :)

A bejegyzés kategóriája: Veterán
Kiemelt szavak: , , , , , , , , , .
Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?