Projekt OT-601 #20: Das Ende

Több, mint egy év telt el az utolsó bejegyzés óta. Ennek oka nemes egyszerűséggel az volt, hogy nem volt miről írni. A Trabit összeraktuk, és a finomhangolás óta lényegében nem kellett hozzányúlni. :)

Áprilisban a gépezet sikeres műszaki vizsgát tett, bár ezzel kapcsolatban azért volt némi harc. Az ismerős szerelő nem akarta elvállalni, mert szerinte kétütemű autó már nem műszakizhat katalizátor nélkül. Egy másik hely szintén azért pattintott le, mert Trabantot kellett volna műszakiztatni (itt katalizátortól függetlenül, itt a magával a Trabantsággal volt probléma). Végül aztán találtam egy harmadik helyet, ahol mindenféle probléma nélkül megcsinálták. Teljesen legálisan, tökéletes eredménnyel, hisz az autó lényegében új, tetszett is az ottani dolgozóknak. :)

Több helyen is próbáltam utána túrni, hogy mi ez a nagy kétütemű ellenesség. Nagyjából sikerült kitúrni, amit itt most megosztok, hogy ha valakinek problémája akadna belőle, akkor a lenti összegzés remélhetőleg segítséget nyújthat.

A helyzet a következő:
Először volt ugye egy rendelet, amiben megszabták a 2000 ppm-es CH értéket. Ez az érték csak katalizátorral teljesíthető elviekben, amiből mindenki azt vonta le, hogy kötelező a katalizátor, pedig a rendeletben magában ez nem szerepelt.

Ezután jött a 7/2002 (VI. 29.) GKM-BM-KvVM együttes rendelet. Ebben voltak könnyítések annyiban, hogy a 2000 ppm-es értéket csak azon autóknak kell tudni teljesíteni, amig 2004. július 15-e után kerültek a tulajdonosukhoz. A 2004. július 15-e előtti tulajokra és autóikra 2020. december 31-től kezdve vonatkozott volna ez a szigorított érték. Amennyire észreveszem, jelenleg ez a rendelet él a legerősebben a köztudatban, mindenhol ezt szajkózzák azok, akik tájékozottnak hiszik magukat. (Pl. ahová először vittem volna a trabit műszakira a felújítás után, ott is ezt a marhaságot szajkózta a szerelő…)

Aztán érkezett vala a 77/2009 (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet, ami az előzőleg említett rendeletet 2010. január 1-ével hatályon kívül helyezte. Ebben az új rendeletben már egy szó sem szerepel a szigorított határértékekről, a 2004-es tulajdonosváltási és a 2020-as “kedvezményi” dátumokról, ezek a részek egy az egyben eltűntek belőle. Ha rákeresel a rendeletre, azon belül pedig a “kétütemű” szóra, összesen 5 helyen szerepel benne, és abból az 5 helyből ez az egy hely az, ami konkrétumot tartalmaz, de ez is annyira rébuszokban van, hogy bárhogy lehet értelmezni:
A benzinmotoros járművek környezetvédelmi felülvizsgálatára alkalmazott gázelemző műszer konstrukciója feleljen meg a mérőműszerek forgalmazására vonatkozó tagállami jogszabályok harmonizálásáról szóló európai parlamenti és tanácsi irányelvnek és a méréstechnikai előírásoknak (OIML, ISO)
– kétütemű Otto-motoros járművek esetén: egy komponenses II. osztályú (csak CO mérő műszer 2020. december 31-ig, CO-CH mérő időhatár nélkül alkalmazható kétütemű Otto-motoros járművek felülvizsgálatára)

Nincs benne se egy határérték szám, se egy vizsgálati mód, se egy hivatkozás egy külső helyre, ami összegezné ezeket. A mellékletek között is csak az elvárt CO értékek vannak megjelölve, a CH nincs. Így jelenleg az a “mondás”, hogyha a gyújtás és a ‘vezérlés’ beállítása gyári, akkor a “mérés” sikeres.

Így áll a helyzet jelenleg. A fő gond az, hogy sajtó ezen az utolsó módosításon nem pörgött annyit, mint az előző kettőn.

A sikeres műszaki után jelenleg is a bejáratás eseménytelen folyamata zajlik, a Trabi mindig szalad 50-60 km-t, ha az időjárás engedi. Most olyan 1200 km körül járunk.

Maga a felújítást taglaló posztsorozat ezzel véget ért. Természetesen az oldal ezzel nem hal ki véglegesen, ha bármi szerelési ügylet van bármelyik Trabin, arról itt mindenképp be fogok számolni. :)
Köszönöm mindenkinek, aki figyelemmel követte az irományokat, és remélem, hogy egyeseknek segítséget is jelentett néhány leírt tapasztalat.

A bejegyzés kategóriája: Egyéb
Kiemelt szavak: , , , , , , , , .
Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?