Trabant "1.1" Universal - 1990.10.

 

2007 februárjában "szintet léptem". Lett +2 ütem az eddig meglévő 2 mellé. A szerencsés nyertest egy zirci használtautókereskedés udvarán találtam, több megelőző próbálkozás után. Végül "ő" egészséges(ebb)nek tűnt, mint eddig megnézett társai, úgyhogy feladtam a keresést, nála ragadtam le. Aki eddig nem jött volna rá, egy aránylag összeszedett, fehér 1.1-es kombiról van szó. :-)

Utólagos nyomozásaimmal kiderítettem, hogy előzőleg egy 79 éves veszprémi hivatalnoknál szolgált.
Elég megkíméltnek tűnt, bár sok helyen magán viselte a tulaj (és az általa választott szervíz) leleményességének bizonyítékait. Ilyen volt például az elég undorító módon hegesztett kiemelővilla (egy csatahajón nincs ilyen varrat...), vagy a sok-sok szürke szőnyegféleségnek tűnő textil, ami a duról és a belső kárpitok között volt, a hungarocelekre feldobálva, törött és később ocsmányul javított hátsó lámpák és lökhárítók, lada teleszkópok a csomagtérajtónál (úgyhogy csak vízszintes állásig nyílik), és a motortérben is akadt egy-két dolog.


Magán viselte a 4T-k sok típusbetegségét, többek között a már javított küszöb (ami nyilván kirohadt), a már említett kiemelővilla törés, a motorhoz képest abnormálisan magas fogyasztás, vagy a lötyögő, nehezen kapcsolható fokozatok. Ezeket aztán az idő folyamán nagyrészt sikerült orvosolni.
Óra szerint 42 000 km van benne. Ebben egy későbbi óracsere után kezdtem kételkedni, miután a kivett eredeti óra magán viselte a szétbarmolás nyomait... Körben az üveg lefeszegetve, belül a szerkezet széttörve, látszólag utólagosan megragasztva. Úgyhogy sokkal valószínűbbnek tartom a 142 000 km-t...

Feljebb már írtam, gond volt a fogyasztással is. Átlag 70-es tembónál is simán benyelte a maga kis 9 literjét.:-O Sőt, előfordult az is, hogy néha torpant, durrogott. Sok-sok karbitisztítás után kiderült, hogy a magas fogyasztást az akksi melletti relé halála és az automata szívató elállítása okozta. Miután mindent helyreraktunk, a fogyi lement 7,5 literre. Később aztán még volt néhány karbi szétszedés, egyik alkalommal feltűnt, hogy az alapjárati mágnesszelep nem húz be. Szerencsére csak egy alapos rázogatás kellett neki, aztán az is jó lett. Így a fogyasztási gondot letudhattam, bár néha még így is elő-előjött a durrogós probléma, mai napig nem tudom, mi okozta.

Egyik legkönnyebben orvosolható probléma a furán kapcsolható fokozatoknál volt. Itt csak a váltóbot tövénél lévő gömbcsuklót kellett újra a keretéhez rögzíteni, mert lelazultak a csavarok. Ezután már sokal pontosabbak lettek a váltások.

Közben persze az autó épült-szépült, kezdtem nekem tetsző állapotba hozni külsőleg is. Kapott szép régi 2T hátsó lököst, lámpákat.


Persze először még nem találtam olyan boltot, ahol tudnának az autó színével azonos festéket keverni, úgyhogy kezdetben kicsit elütött egy-két dolog, ez látszik is a képeken.


Ekkor a kocsi eleje még teljesen gyári volt, úgyhogy később azt is kezelésbe vettük, ezzel egy időben a hátsó 2T cuccokat is leszereltük és a már azonos színű fehérrel lefújtuk. Így a trabi elöl is nagyot változott, egyedül a mocitető maradt az eredeti (egyenlőre...).

Ekkotájt írta kukára nagymamám a Suzukiját, úgyhogy szert tettem egy jó kis rijjogatóra is, nem árt az, ha van.:-D

Aztán volt valami a levegőben, és úgy éreztem, haladni kell a korral, beruháztam egy VW Golf II 1.3 injektorra, becses nevén DIGIJETre. Hengerenkénti injektor, megbíztatóbb működés, kisebb fogyasztás, kevesebbet kell rá költeni... gondoltam. Akkor.
Meghoztuk a cuccost, és egy hét alatt be is lapátoltuk a helyére. Az injektor mellé vettem kp. zárat is, úgyhogy az is bekerült.

Először azt hittem, nem lesz gond. De aztán jöttek a gondok... nem is kevés. Első kör: a postán kapott lambdaszondáról le voltak vágva a vezetékek. Megpróbáltuk visszaforrasztani, de halva született ötlet volt. Szonda kuka, bolt, új szonda, 14 guriga sutty... Második körben eldurrant a kiegyenlítőtartály alsó vízcsöve. Szerencsére éppen megálltunk, úgyhogy nem lett belőle baj. Aztán télen megint belebújt valami a szerkezetbe. Ugyanúgy durrogott, mint porlasztós korában. Biztos kedve szottyant nosztalgiázni... Bolt, szonda vissza (garanciális), új szonda, szerencsére ingyír.:P Harmadik kör: no alapjárat. Hőfokgomba aszonta, hogy kábé ennyi lett volna. Bolt, hőgomba, 4 guriga sutty... Ráadás: Mire rájöttem a problémák okozójára, addigra már új rotort, elostófedelet és gyertyakábeleket is beszereztem új gyertyákkal. Azokra is elment legalább egy 10es...
Aztán volt egy dolog, ami a saját hülyeségünk miatt történt. Valamit félrekötöttünk, úgyhogy 2 nap alatt mindig nullára merült az akksi. Először azt hittem, a riasztó vagy a kp. zár szívja. De nem. Gondoltam, öreg már az akksi. Új akksi, 10 guriga sutty... És mindez egyetlenegy félrekötött vezeték miatt!

Voltak gondjaim a kp. zárral is. Télen nem akart működni, összevissza nyitogatta az ajtókat, többször kizárt úgy, hogy a kulcs bent volt, egyszer egy kilincs árán tudtam csak bejutni.:-( Úgyhogy sajna az is kikerült a gépből, de arról nem tettem le, majd szerzek valami jobbat, és újabbat, ez már elég használt volt akkor is mikor megvettem.

Végül aztán eljött a május, így a jó idővel ismét kezdődhetett a trabi egyre elvetemültebb átalakítása. Hogy mit is takar ez pontosan? KATT IDE, és megtudod! :-)

Oldal tetejére

Vissza az Autóimhoz