Trabant 601 Limousine - 1986.09.
2005-ben jutottam hozzá, mintegy ajándékként. Édesanyám nagybátyjáé volt, aki megörökölte a fia használt Opeljét, így a Trabi hozzánk vándorolt tovább. Tudni kell még, hogy az említett nagybácsi nehézgépkezelő, legtöbbször elég gané helyeken dolgozik. És a Trabi volt a munkábajárós autó, szóval el lehet képzelni, milyen állapotban volt.
Miután meghoztuk, első dolgunk egy kuplungtárcsacsere volt, mert nem nagyon akart menni, de a motor az üveghangon visított. A művelethez egyszerű utat választottunk: kivettük a motort. Vagyis inkább a nagyobbik sárgombócot a motortérből (a kisebbik a váltó volt). Miután kiszedtük a mocit, lepucoltuk, és levettünk az elejéről egy kisebb sárgombócot. Pucolás után kiderült, hogy a kisebb sárgombóc a porlasztó. Miután a moci tiszta lett, kivettük a váltót is, mégiscsak hülyén nézne ki egy sárgombóc a szép tiszta motor mellett... Szépen visszaépítettünk mindent, motortér letudva. Aztán kipakoltuk az utasteret, átdrótkeféztem a padlót és lealapoztam. Jött még rá egy alvázvédő is. Viszont a bal felső küszöb az elég problémás volt. Vagyis ami maradt belőle. Szinte egy hosszú lyuk az A oszloptól a B-ig! Mivel lakatolásra akkor nem igen volt keret, ezért egy ipari keménységű 2 komponensű ragasztóval pótóltuk ki ideiglenesen a lukat. Kezdett egy aránylag jó állpotú trabi kikerekedni, de a kormány az ritka szr volt. Nehézkes és a holtjáték is nagy. Egy perselycsere megoldotta a gondot, úgyhogy a kormányzás is jó lett.
A vezetőülés háttámláját egy grillrács utólagos behegesztésével stabilizáltuk.
Voltak persze gondok is. Például a porlasztóval. Nehezen indult a gép, 10-20 másodperceket kellett köszörülni mire beröffent. Végülis egy bontott karbi oldotta meg a problémát, beszerelés után pöcc-röff. Gond volt a hátsó futóművel is, majdnem eltört a jobb hátsó lengőkar. Szerencsére időben észrevettük a hibát, úgyhogy nem lett belőle komolyabb baj. A lengőkart cseréltük. A hátsó kipufogódob is lukas volt már, úgyhogy az is csereérett lett.
A motor is okozott pár vidám percet. Mikor hozzám került, eléggé percegős hangja volt már akkor is. Aztán nővérem egyszer 1 hengerrel hazajött vele a bakonyon keresztül, ekkor jött el a motorgenerál ideje. Magyar kisipari főtengely, dugók, hengerek. Tudom, szar, de csak ez volt, jobb mint a semmi (bár nem sokkal). Generál után nagyon szép hangja lett a trabinak, mintha akkor jött volna ki a gyárból.:-D Aztán jött a bejáratás. 2-3 ezer km, ahogy kell, utána gondoltunk egy merészet, és 1:33 helyett 1:40-es keveréket kepott az autó. Még aznap be is állt a főtengely, az 1-es henger alsó hajtókarcsapágyai egy tömbbé olvadtak össze. Jött egy 20 km-es voltatás, majd motor szét megint. Főtengely vissza (épp hogy nem járt le az 1 év garancia), másik helyette boltból el. Motorba be az "új", motor vissza a helyére. De sehogy nem akart beindulni, egyszerűen nem lehetett állítani a gyújtást, mindig más-más arányban tért el a 2 henger gyújtása. Motorm megint ki és már ki is derült a hiba oka: a jó kis magyar féltengely egyszerűen kettéesett, pont a közepénél. Boltba vissza, hoztunk még egy főtengelyt. Ezzel nagynehezen összetettük, a tűgörgők sehogy nem passzoltak a csapszegekhez, úgyhogy ezeket túrni kellett a garázs mélyéről. Végre működött minden, aránylag jól. Aztán a dugattyúból eltűnt a gyűrűt helyén tartó tüske, a dugó szépen beakadt a kipufogónyílásba, megszorult az egész. Motor ismét ki, szétszed. Ideiglenesen kockáztattunk, és beraktunk egy teljesen idegen blokkot.
A fenti motorcserélgetős dolgok kb. 1 év leforgása alatt történtek, a végére már csukott szemmel ki tudtam volna kapni a mocit.:p
Aztán eljött a jó idő, volt idő a motorszámot a forgalmihoz igazítani. Idegen motor ki, és annak a dolgait szereltük az eredeti blokkba. Most így működik, kicsit perceg, de legalább jó. A főtengely ralis ismerőstől van, úgyhogy már bizonyított, ha eddig nem ment tönkre akkor már nem is fog.:-)
Van egy másik állandó probléma a trabival, ez pedig a beázás. Egyszeűen abnormális helyeken képes beázni. Hátsó ablak, 2 oldalsó, 2 ajtó, csomagtér. Egy időben azt hittem, hogy a pedálnál folyik a fékolaj, de mint kiderült, egy tenyérnyi lyuk van a kuplung előtt, ott jött be a víz. Nosza, oda is tapaszottunk egy kis ragasztót ideiglenesen.:p Sajna a beázások és az utóbbi tél eléggé megrágcsálták a trabit, úgyhogy idén már sor fog kerülni egy lakatolásra. Küszöbök és bal hátsó doblemez tuti csere, hattyúnyaknak szerencsére semmi baja.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE 2009:
Elérkezett az idő egy nagyobb felújításra, amit a trabi már igazán kívánt az állapota miatt. Na nem motorikus felújításról van szó, az erőátviteli rendszer az úgy jó, ahogy van, kár lenne belenyúlni. A felújítás a külsőt érintette, ami már tele volt apró rozsdapöttyökkel, javításnyomokkal, fakulásokkal.
Ez volt a kezdeti állapot:
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
A képeken nem látszik, de a hátfal jobb alsó sarka már nagyon odavan, tulajdonképpen nem is létezik. A képek a javítás után készültek, amiben szerepet kapott egy kis mosógépburkolat, egy hegesztő, egy fél doboz Cement 2000, egy tubus 2K fémragasztó és fél kiló gitt.:D Így most ideig-óráig jó lesz, be nem ázik és tart is, következő feladat egy mielőbbi hátfalkihegesztés lesz.
Az utolsó lépés a színre fújt elemek visszahelyezése volt. Ez magába foglalta a hátsó lámpákat, a lökhárítókat, a maszkot (ami másik autóról van, szinte újszerű, ezért nem kellett fújni, csak a rács mögötti feketét) és a motortér néhány alkatrészét, úgy mint fűtődob, hűtőlevegőház, légszűrőház és benzintank.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Jelenleg ez az állapot áll fenn, bár még lenne mit csiszolni rajta, mégiscsak sokkal jobb, mint volt (mondjuk ez is volt a cél...:D ).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Azért a sok gond mellett azért jó emlékek is fűződnek a Trabihoz. Vele tanultam meg vezetni és alapszinten szerelni is. 2 klipet is csináltunk vele, így igazi filmszár lett.:-D
Trabi Rider
Trabi Rider 2
Mint első autóhoz, erős szálak fűznek hozzá. Igaz, az idő vasfoga már eléggé megrágcsálta, de minden erőmmel igyekezni fogok megőrizni az utókor számára. Még ha nem is lesz forgalomban, a bontó vagy a méh szóba se jöhet.:-)